en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

INF200_2

Sammensatt innføringsemne i kammermusikk og musikkteori (klassisk)

Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.


INF200 Sammensatt innføringsemne i kammermusikk/teori er et emne på det laveste utøvernivået ved IMD, og kombineres med VIM100. Emnet er spesielt innrettet for studenter på klassisk musikk. Studenten deltar i kammermusikk/ensemblespill i minst ett ensemble med minst tre utøvere. Innstudering og repertoarkunnskap, konsertpraksis og instrumentkunnskap vektlegges. Emnet setter høye krav til studentens arbeidsdisiplin og evne til å organisere selv, selv om det også gis faglig veiledning av en tildelt lærer. Studentermå påregne en stor mengde egenøving og øving i ensemble. Det kreves også tilstedeværelse på oppsatte seminarer og masterclasser.
Det kan være flere instrumental- og teorilærere med ulike ansvarsområder i emnet. Det overordnede fagansvaret ivaretas av fagleder.

Læringsutbytte

Etter fullført og bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Generell kompetanse
  • Utvikle rolleforståelse som ensemblemusiker, oppleve og forstå samhandlingens betydning for resultatet
  • Kunne reflektere over musikkteoriens relevans i forhold til egen utøvende praksis

Kunnskaper
  • demonstrere en viss stilistisk differensiert interpretasjonsevne innen samspillsrepertoaret
  • demonstrere grunnleggende kunnskaper innen teori og satslære
  • demonstrere basiskunnskaper i gehør

Ferdigheter
  • demonstrere grunnleggende ferdigheter innen gehør
  • demonstrere en grunnleggende musikkhistorisk og stilistisk oversikt
  • demonstrere grunnleggende tekniske og musikalske ferdigheter innen kammermusikk

Innhold

Emnet vil i sine delkurs kunne inneholde teoretiske og utøvende elementer som:
  • skala- og akkordkunnskap
  • skala/akkord-relasjoner
  • trinnanalyse
  • funksjonsanalyse
  • rytmikk
  • grunnleggende polyrytmikk
  • lytting til og identifikasjon av musikkens elementer
  • transkripsjon av énstemmig og tostemmig sats
  • opplæring i grunnleggende satstekniske prinsipper og arrangerings/instrumentasjonshåndverk
  • opplæring i musikkhistoriske epoker med deres musikalske karakteristika gitt ved utvalgte verk
  • innblikk i elementær verkanalyse
  • samspill, kammermusikk, akkompagnement

Forkunnskapskrav

Ingen.

Eksamen/vurdering

Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Utøvende eksamen1/115 minutterBestått - Ikke bestått
En utøvende eksamen på 10- 15 minutter.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Ettersom emnet i stor grad er basert på individuell veiledning kreves fremmøte til all undervisning, samt fullføring av utøvende semesterprøve, kurs og aktiviteter. Tilsvarende er deltagelse i seminarer obligatorisk.
Det vises ellers til UKs krav til fremmøte.

Fagperson(er)

Emneansvarlig
Harald Eikaas

Arbeidsformer

Undervisning i delemnene gis i form av forelesning/fellesundervisning, jevnlig arbeid med gitte oppgaver, gruppeundervisning og individuell veiledning. Korsang vil også være en aktuell arbeidsform. Gruppene bør være av varierende størrelse avhengig av program. I et didaktisk helhetsbilde må en derfor ta hensyn til de fysiske rammene, da særlig rom og utstyr. Det oppfordres også til individuelt arbeid alternerende med kollokviearbeid.

Åpent for

Utøvende musikk - årsstudium

Emneevaluering

Rutiner for studentevaluering i emnet er utarbeidet ved fakultetet, og tilrettelegges for denne type utøvende emner. Emneevalueringen skjer i overensstemmelse med UiS' kvalitetssystem.

Litteratur

I ensemblespill utarbeider studenten en repertoarliste i samråd med instruktør, som også godkjenner den. Varigheten av gjennomgått repertoar skal være anslagsvis det dobbelte av eksamensrepertoarets. I teoridelene utarbeides pensum av faglærere ut fra studentgruppens nivå og behov og koordineres av emneansvarlig i starten av semesteret.


Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.

Sist oppdatert: 15.11.2019

Historikk