en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

IDR105_3

Treningslære 2

Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.


Dette er en fordypning i treningslære, som bygger videre på undervisningen fra første studieår.

Læringsutbytte

Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten:
  • Kunne forklare de fysiologiske endringer som skjer ved trening og kunne drøfte hvilken betydning dette har for yteevnen
  • Kunne forklare sammenhengen mellom fysiologiske parametere og prestasjonsnivå i ulike idretter
  • Ha inngående kunnskap om teorier og metoder for trening og treningsplanlegging
  • Kunne gjøre rede for hensiktsmessige tester, og kunne forklare hvordan disse kan brukes som styringsredskap i idrett
  • Kunne diskutere fordeler og ulemper ved å bruke slike tester
  • Drøfte og vurdere hvilke rolle fysisk aktivitet kan ha i et helsemessig perspektiv

Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
  • Utarbeide treningsprogrammer som fører til bedring av yteevnene til utøvere i ulike idretter basert på kunnskapen om fysiologiske endringer som skjer ved trening
  • Vurdere teorier og metoder for trening og treningsplanlegging og kunne anvende disse i arbeid med kapasitets- og arbeidskravsanalyser og ved utarbeidelse av treningsprogrammer i idrett
  • Anvende hensiktsmessige tester i ulike idretter
  • Planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere intervensjoner som har til hensikt å bedre en eller flere egenskaper som har betydning for prestasjonsnivået i idrett
  • Legge til rette for, og motivere for økt fysisk aktivitet i ulike grupper

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
  • Fungere som trenere på opp til juniorelitenivå individuelle idretter og i lagidretter
  • Fungere som treningsveiledere i helsestudiobransjen

Innhold

  • Aerob og anaerob energiomsetning
  • Fysiologiske forandringer ved trening
  • Regulering av kroppens energiomsetning
  • Muskeltrøtthet
  • Treningsplanlegging
  • Styrketrening
  • Spenst- og hurtighetstrening
  • Utholdenhetstrening
  • Fysisk aktivitet og helse

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
  • IDR117 Treningslære 1, IDR118 Fysiologi og Bevegelseslære med anatomi
  • IDR100 Kropp og trening

Eksamen/vurdering

Skriftlig eksamen og oppgave
Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen1/24 timerA - F
Individuell oppgave1/2 A - F
Omfang på oppgaven: 4000 ord +/- 10% utenom tittelside, abstrakt, forord, referanseliste og vedlegg. Oppgaven utarbeides gjennom semesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Laboratoriearbeid, Individuelle oppgaver og presentasjon
  1. Obligatorisk laboratoriearbeid: Det skal leveres en individuell oppgave etter avsluttet laboratoriearbeid som må være godkjent for å få avsluttende vurdering.
  2. Det utarbeides fem individuelle oppgaver/studentpresentasjoner som må være godkjent for å få avsluttende vurdering.

De som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for èn ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få gå opp til eksamen/vurdering.

Fagperson(er)

Emneansvarlig
Håvard Myklebust , Leif Inge Tjelta
Faglærer
Shaher Ahmmad Ibrahim Shalfawi
Studiekoordinator
Cato Olsen Slettvold , Kari-Anne Svensen Malmo

Arbeidsformer

Forelesninger, laboratoriearbeid, gruppearbeid, studentpresentasjoner.
Tidfesting av studentaktiviteter på 10 stp = 275 timer i aktivitet. Som tilsvarer 92 studentaktivitetstimer.

Åpent for

Idrett/kroppsøving - bachelorstudium

Emneevaluering

Tidligdialog og sluttevaluering.

Litteratur

Enoksen, E., Tønnessen, E., & Tjelta, L. I. (2007). Styrketrening - i individuelle idretter og ballspill. Kristiansand S.: Høyskoleforlaget AS.
Tjelta, L.I., Enoksen, E. & Tønnessen, E., 2013. Utholdenhetstrening. Forskning og beste praksis. Cappelen Damm Akademisk.
Artikkelsamling, Støttelitteratur kommer i tillegg.


Dette er studietilbudet for studieår 2019-2020. Endringer kan komme.

Sist oppdatert: 23.11.2019

Historikk