BFD301_1
Organisasjon og ledelse i barnehagen
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene har økt kunnskap om:
- Barnehagelærerrollene i barnehagen, bygd på et samfunnsvitenskapelig begrepsapparat
- Pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon
- Forskning og teori om organisasjonsutvikling og ledelse i barnehagen
- Barnehagelæreryrket som profesjon, egenutvikling og danning
- Organisasjonskultur og ledelse av endringsprosesser i barnehagen
- Likestilling, kjønn og ledelse
- Lover og sentrale styringsdokument
Ferdigheter
Studentene kan:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere endrings- og utviklingsprosesser
- Forholde seg til sentrale samarbeidspartnere
- Gi faglige begrunnelser for egne pedagogiske prioriteringer
- Skape engasjement og dele kunnskap om hvordan barnehagen kan innfri eget samfunnsmandat
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Sette i gang og lede refleksjon- og læringsprosesser i egen personalgruppe
- Analysere og vurdere forutsetninger for og dilemmaer i utvikling- og endringsarbeid i barnehagen
- Bygge sin lederrolle på kunnskap, barnehagen som organisasjon, og ledelse i et relasjonelt perspektiv
- Vurdere om egen praksis og barnehagens kultur bidrar til å fremme verdigrunnlaget i sentrale styringsdokument
Innhold
- Ledelsesteori
- Barnehagelæreryrket som profesjon
- Lederroller i barnehagen
- Ledelse, likestilling og kjønn
- Ledelse av endringsprosesser
- Egenutvikling som leder
Forkunnskapskrav
Eksamen/vurdering
Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel | |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 2/5 | A - F | Alle. | |
Skriftlig eksamen | 3/5 | 4 timer | A - F | Ingen hjelpemidler tillatt |
Begge vurderingsdelene må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Konsekvenser av ikke bestått/ikke avlagt eksamen senest ved utsatt(konte) eksamen: Dette innebærer at studenten må ta ny eksamen med etterfølgende kull, i henhold til eventuelt revidert emnebeskrivelse.
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Eksamensforskriften, § 2-9 pkt. 3).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Arbeidskrav : Refleksjonsnotat. Omfang 500 ord (+/-10%).
Arbeidskrav : Semesteroppgave: Fremlegg, opponering og veiledning. Omfang: Inntil 1 time.
Arbeidskrav : Artikkelseminar. Fremlegg i grupper. Omfang: Inntil 45 time.
Obligatorisk tilstedeværelse: Minimum 80%.
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
- Emneansvarlig
- Karin Hole
- Faglærer
- Vigdis Eidsvåg , Per Einar Sæbbe , Carl Cato Wadel , Anita Berge
- Praksiskoordinator
- Lena Forus , Bjørg Danielsen Jølbo
- Studieprogramleder
- Anne Kristine Solberg Runestad
- Studiekoordinator
- Karin Berner
Arbeidsformer
Praksis utgjør en integrert del av fordypningen. Se egen Praksisplan.
Emneevaluering
Litteratur
Med forbehold om endringer
Totalt ca. 2000 sider
Med forbehold om endringer
Bolman, L. G. & Deal, T. E. (2018). Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse: Struktur, HR, politikk og symboler (6. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. 550 s.
Busch, T. (2012). Verdibasert ledelse i offentlige profesjoner. Bergen: Fagbokforlaget. 185 s.
Hennum, A. B. & Østrem, S. (2016). Barnehagelæreren som profesjonsutøver. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 138 s.
Lundestad, M. (2010). Konflikter - bare til besvær?: Konfliktløsning i barnehagen (3. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget. 240 s.
Lundestad, M. (2012). Barnehagen som arbeidsplass: Ã… vare som pedagog og leder. Bergen: Fagbokforlaget. 240 s.
Pettersen, K. S. & Simonsen, E. (2010). Anerkjennelse og profesjon. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 75 s.
Wadel, C. & Wadel, C. C. (2013). Den samfunnsvitenskapelige konstruksjon av virkeligheten. (3. opplag.). Kristiansand: Høyskoleforlaget. 150 s.
Kompendium:
Andersen, L., & Lilleaas, U.-B., (2017). Hvordan endre en mannsbastion? Er kjønnslikestilling en bedre tilnærming enn mangfoldsperspektivet? Tidsskrift for kjønnsforskning (41), nr 1. ss. 55-72. 17 sider.
Berge, A. (2012). Barnehagens læringskulturer - underveis mot vekslende læringshorisonter. I T. Vist & M. Alvestad (Red.), Læringskulturer i barnehagen: Flerfaglige forskningsperspektiver (s. 44-66). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. 22 s.
Børhaug, K. & Lotsberg, D. Ø. (2014). Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning,7(13), 17 s.
Døving, E, Elstad, B., & Strønen, F. (2010). Prototyper på en god leder. Universitetsforlaget BETA, vol. 24, nr. 1. ss. 26-37. 11 sider.
Espedal Tungland, I. B. (2017). Ny i barnehagelærerprofesjonen-vilkår for profesjonell identitetsutvikling i møte med et arbeidsfellesskap. I A. Berge & E. Johansson (Red.), Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning (s. 185-200). Oslo: Universitetsforlaget. 15 s.
FAFO. (2013). Saman om sykefravær- en kunnskapsstatus. Arbeidsmiljøets betydning for sykefravær og nærvær. FAFO-notat -02. 11 s.
Frønes, M. H. (2017). Observasjonens betydning i den profesjonelle praksis. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning. 14(9). 13 s.
Knaben, Å. D. (2017). Barnehagelærerstudenters begynnende profesjonelle identitetsutvikling. I A. Berge & E. Johansson (Red.). Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning. (s.171-184). Oslo: Universitetsforlaget. 13 s.
Krogstad, A. (2015). Spor, glasstak og labyrinter. Gro Harlem Brundtlands vei til politisk makt. Tidsskrift for kjønnsforskning vol. 1 (39). ss. 60-79. 19 sider.
Levin, M. (2009). Organisasjonsanalyse. I R. Klev & M. Levin. Forandring som praksis: Endringsledelse gjennom læring og utvikling (2. utg., s. 161-170). Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 8) 9 s.
Løkken, I. M. & Gradovski, M. (2013). Barnehagen som lærende organisasjon: Bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene. FoU i praksis- Conference Proceedings, (s. 187-193). Trondheim: Akademia Forlag. 6 s.
Myrvold, H. B. (2014). Fra pedagogiske leder til sidestilte barnehagelærere. En kvalitativ undersøkelse om økt antall pedagoger og omorganisering av roller og funksjoner i Kanvas-barnehagene. Høgskolen i Oslo og Akershus: oppdrag fra Kanvas. 70 s.
Nielsen, H. B., & Henningsen, I. (2018). Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise. Tidsskrift for kjønnsforskning vol. 42, nr. 1-2. ss. 6-28. 22 sider.
Skjæveland, Y., Granrusten, P. T, Moen H, K. & Lillemyr, O. F. (2017). Ledelse og læring i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift. 3, 239-251. 14 s.
Sæbbe, P. E. & Pramling Samuelsson, I. (2017). Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør de ikke de ikke det i barnehagen? Nordisk barnehageforskning. 14(7), 1-15. 15 sider
Wadel, C. C. (2008) Pædagogisk ledelse og udvikling af lærende organisationer. I E. E. Klev, L. Houndsgaard, B. Rydberg & F. Boye Andersen. Ledelse og læring - i organisationer. 32 s.
Sist oppdatert: 16.12.2019