en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Informasjon til nye MEES-studenter ved semesterstart

Velkommen til semesterstart for masterstudiet i Energy, Environment and Society høsten 2020. Her finner du informasjon om de viktigste tingene du må huske før studiestart og hvem du skal ta kontakt med hvis du lurer på noe.

SEE INFORMATION IN ENGLISH HERE

 

Program for oppstartsuken:

Mandag 10. august

Kl. 12.00–12.30: Digital offisiell semesteråpning.
 

Fredag 14. august

Kl. 09.00–13.00: Velkomstmøte for nye MEES-studenter. Flere detaljer publiseres snart.

 ​​

En praktisk sjekkliste

Det er mye du må huske på når du skal starte på et helt nytt studie. Derfor har vi samlet sammen det viktigste i en nyttig sjekkliste.

Steg 1: Aktivere brukernavn/passord 
For å få brukernavn og passord til IT-tjenestene som tilbys på UiS, må du aktivere IT-brukeren din. Dette gjør du før du ankommer campus, og du vil få e-post om aktivering av konto etter du har takket ja til studieplassen din. Dette kan ta noen dager. Brukernavn og passord kan blant annet benyttes på følgende tjenester: Canvas, e-post, trådløst nettverk (eduroam), student-pc og Studentweb.

Steg 2: Semesterregistrering og godkjenning av utdanningsplan på Studentweb 
Når du har gjennomført steg 2, så kan du nå benytte brukernavn og passord for å logge deg inn på Studentweb. For å beholde studieplassen din så må du semesterregistrere deg og godkjenne utdanningsplanen din innen 1. september for høstsemesteret, og 1. februar for vårsemesteret. Vi anbefaler deg å gjøre dette så fort som mulig, ettersom du ikke får tilgang til Canvas før dette er gjort. Dagen etter du har registrert deg, får du tilgang til Canvas. 

Steg 3: Betale semesteravgiften 
Alle studenter må betale en avgift hvert semester. Giroen finner du på Studentweb under “betaling”. Frist for studentbetaling er 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret. Dersom du ikke gjør opp studentbetalingen vil du miste studieretten din.

Ønsker du semesterkvittering? Denne er elektronisk, og dersom du ønsker en skriftlig kvittering må du bestille det i Studentweb. Du kan også laste ned semesterkvitteringen på appen “Studentbevis” for Android eller iPhone.

Steg 4: Ordne studentkort? 
Når studentbetalingen er gjort opp, kan du bestille studentkort i studentekspedisjonen i Arne Rettedals hus. Legitimasjon og bevis på betaling må fremvises. I uke 33 til og med uke 35 produseres studentkort hver dag i tidsrommet kl. 08:00-15:00, ellers i tidsrommet kl. 09:00-15:00.

Steg 5: Tilgang til Canvas 
Dagen etter du har semesterregistrert deg vil du få tilgang til dine emner på Canvas.

Steg 6: Sjekk ut student-e-posten 
I tillegg til Canvas blir din nye student-e-post brukt til å sende ut og motta viktig og nyttig informasjon. Denne er du som student forpliktet til å følge med på.

Steg 7: Timeplan 
På studentsidene til UiS finner du timeplan for ditt studium, og du kan søke opp både studieprogram og emner. Du skal velge Campus Ullandhaug. Etter du har fullført registrering i Studentweb, kan du søke opp ditt eget studentnummer og få opp timeplanen din. 

Steg 8: Lån og stipend fra Lånekassen 
Det er først når studentbetalingen er gjort opp og semesterregistreringen er ordnet at lærestedet sender en bekreftelse til Lånekassen slik at du kan få utbetalt lån/stipend. Der derfor i din egen beste interesse å gjøre dette så raskt som mulig. 

Det er Statens lånekasse for utdanning som er ansvarlig for regelverket knyttet til utbetaling av lån og stipend. Dersom du har spørsmål om dette, må du ta kontakt med Lånekassen. 


Lurer du på noe?

Har du spørsmål knyttet til oppstarten? Ta kontakt med en studieveileder på MEES: 
Live Kolstad Kvalsvik: live.kvalsvik@uis.no eller tlf.: 51831581