en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Studenter i sentrale roller i mysteriespillet Pasjon

Studenter fra Fakultet for utøvende kunstfag medvirker som skuespillere, sangere og musikere når mysteriespillet Pasjon fremføres i Stavanger domkirke 5. til 9. april.

  • Pasjon  mini.jpg (rw_largeArt_1201).jpg
    Pasjon 2019 er et nykomponert samtidsverk som settes opp i Stavanger domkirke.
  • Pasjon prøve 18.jpg (rw_largeArt_321).jpg
    Øving pågår for fullt i Domkirken. Bachelorstudent Steffen Siggervåg Sortland spiller Simon fra Kyrene.
  • Pasjon prøve 15.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    Akustikken i det 900 år gamle kirkerommet gir mersmak for sangstudentene.
  • Pasjon prøve 4.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    Universitetslektor Berit Aarrestad har regi og er kunstnerisk leder for Pasjon. Her sammen med student Steffen Siggervåg Sortland.
  • Pasjon prøve 6.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    Penda Faal startet sin karriere i kulissene på Rogaland teater, og er en av regionens fremadstormende unge skuespillere. I Pasjon har hun rollen som seg selv, Penda, som kommenterer handlingen underveis, og som Maria Magdalena.
  • Pasjon prøve 5.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    - Mysteriespillet Pasjon stiller ikke spørsmål til hvem Gud er, men hva Gud er for oss i dag. Det syns jeg er veldig fint, og jeg tror det er et spørsmål mange stiller seg, sier prosjektleder Siri Malmstrøm. Her sammen med sangstudent Isabela Loviskova.
  • Pasjon prøve 1.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    Skuespiller og førstelektor Mette Arnstad har rollen som Maria, moren til Jesus.
  • Pasjon prøve 16.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    Det er mange detaljer som skal på plass i domkirken før premieren 5. april.
  • Pasjon prøve 11.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    En av studentene som har fått solistrolle er Marie-Elise Herredsvela i rollen som tjenestejente i Kaifas hus. Herredsvela går på videreutdanning i klassisk sang.
  • Pasjon Wolfgang Plagge.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    - Det er en ny type estitikk og filosofi som ligger bak dette, og jeg vil påstå at det er et veldig modig verk, sier komponist Wolfgang Plagge.
  • Pasjon studenter 2.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    - Studenter, lærere og skuespillere gir mye av seg selv. Det er utrolig gøy, sier bachelorstudent Lasse Økland. Økland har rollen som Johannes.
  • Pasjon studenter 3.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    12. februar var kick-off for Pasjon 2019, og alle medvirkende fikk høre musikken for første gang.
  • Hilde Toresdatter Tangen.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    Hilde Toresdatter Tangen tar Postgraduate Diploma i klassisk sang, og spiller en kvinne fra Jerusalem som anklages for utroskap og dømmes til døden ved steining.
  • Ida Johanne Wahl.jpg (sl_articleImage_337).jpg
    - Vi prøver oss mye fram på øvingene og det er mange lag med mening i det vi fremfører, sier sangstudent Ida Johanne Wahl. Wahl tar bachelor i klassisk sang, og har fått rollen som en av tre kvinner som observerer og kommenterer hendelsesforløpet.

Mysteriespillet Pasjon 2019 er en del av pasjonsfeiringen i Stavanger, og fremføres i Stavanger domkirke første helgen i april. Komponist Wolfgang Plagge har komponert musikken til stykket, som bygger på boka "An Impossible God" av Frank Topping, og handler om Jesu' lidelseshistorie. 

Studenter fra Fakultet for utøvende kunstfag medvirker som skuespillere, sangere og musikere. En av studentene som har fått solistrolle er Marie-Elise Herredsvela i rollen som tjenestejente i Kaifas hus. Herredsvela går på videreutdanning i klassisk sang.

- Det er veldig spennende og kjekt å få være med på dette stykket, med orkester og helt nyskrevet musikk. Det å få jobbe i et prosjekt med koreografi, kor, orkester, skuespill og sang er veldig lærerikt og noe vi studenter vokser på som utøvere, forteller Herredsvela. 

Bachelorstudent Lasse Økland er enig.

- Det er utrolig givende å spille mot skuespillere som har vært i gamet så pass lenge. Vi lærer veldig mye. Studenter, lærere og skuespillere gir mye av seg selv. Det er utrolig gøy, sier Økland. I skuespillerstaben finner du kjente navn som Mette Arnstad, Espen Hana, Even Rasmussen og Penda Faal.

Subjektiv sannhet og universelle spørsmål

Penda Faal studerte på UiS når hun tok PPU i utøvende og skapende kunstfag. I Pasjon spiller Penda seg selv, som kommentator til historien, og Maria Magdalena.   

- Stykket rører ved noe universelt, og stiller spørsmål til hva som er sant, forteller Faal. For Faal har arbeidet med stykket vekket nysgjerrighet, også på et personlig plan.

- Etterhvert som du får se alle vitneskildringene, ser man at det som kommer frem ikke er objektivt. Det er en subjektiv historie, og alle har sin egen sannhet. Det har fått meg til å tenke over ting i mitt eget liv, utdyper Faal. 

En av de som finner sin sannhet underveis i stykket er Simon fra Kyrene, spilt av Steffen Siggervåg Sortland. Sortland går tredje året på bachelor i klassisk sang. Sangstudenten har nok å bryne seg på gjennom arbeidet med stykket. 

- Jeg har fått en ren talerolle, i motsetning til de fleste andre som synger. Det er veldig spesielt for jeg er ikke en erfaren skuespiller. Det å få jobbe så tett på Penda Faal, Mette Arnstad og Berit Aarrestad, er veldig spennende, forklarer Sortland.

Minimalistisk og tidløst

Det snart 900 år gamle kirkerommet i Stavanger domkirke gir enestående kulisser for mysteriespillet. Ida Johanne Wahl går også på bachelor i klassisk sang, og har fått rollen som en av de tre kvinnene som observerer og kommenterer hendelsesforløpet. Selv om handlingen opprinnelig foregår et par tusen år tilbake i tid, tar verket utgangspunkt i den europeiske mysteriespilltradisjonen som problematiserer historien ut fra en moderne kontekst. Wahl mener det tidløse gjør seg gjeldende på flere plan.

- Det er ikke et tradisjonelt skuespill. Vi prøver oss mye fram på øvingene og det er mange lag med mening i det vi fremfører. Musikken, scenografien og kostymene er minimalistiske, samtidig som alt får et tidløst og mystisk preg, forteller Wahl. Kostymet til Wahl er i gråtoner, med elementer fra flere tidsepoker.

- Korsettet er gammeldags, mens jakken er i moderne strechtekstil, litt sånn som i treningstights. Man finner forskjellige tider og epoker i alle lag, i alt fra kostymer, til tekst og musikk, legger Wahl til. ​

Dagsaktuelle problemstillinger

Hilde Tangen tar Postgraduate Diploma i klassisk sang, og spiller en kvinne fra Jerusalem som anklages for utroskap og dømmes til døden ved steining. 

- Jeg er veldig glad for å være med å fortelle denne historien. Dette er en kvinne som levde for 2000 år siden, men det kunne like gjerne skjedd i dag, et sted i Midtøsten. Dessverre er historien fortsatt aktuell, sier Tangen. 

Musikken, boka og forestillingen

Pasjon 2019 i Stavanger domkirke byr på et helt nytt verk med musikk av Wolfgang Plagge som har sin urpremiere 5. april.  

- Det er en ny type estitikk og filosofi som ligger bak dette, og jeg vil påstå at det er et veldig modig verk vi har laget. Stykket rører ikke bare intellektet, men også hjertet. Det er kanskje litt dystert, særlig i starten, men så er det tross alt en historie om lidelse som skal fortelles, forklarer Plagge under sin presentasjon av musikken på fakultetet 12. februar. 

Tekstgrunnlaget fra Mysteriespillet Pasjon kommer fra boka "An impossible God" skrevet av forfatter, journalist og pastor, Frank Topping. Boka ble oppdaget ved en tilfeldighet av Stavangers nye biskop, Anne Lise Ådnøy, når hun ryddet i en kasse med bøker som skulle kasseres på Utstein pilgrimsgard. Boka har blitt helt sentral i årets forestilling.

- Selve mysteriet rundt Jesu` sonoffer får en aktualitet i en samtid som er langt mer teknokratisk og mer kunnskapsrik enn noen gang tidligere. Det at man våger å nærme seg det uforståelige med åpne armer, og samtidig si at dette forstår vi ikke, derfor må vi tro det, og ikke si at vi tror ikke, altså kan vi ikke tro, utdyper Plagge. 

Medvirkende

Se fullstendig liste over medvirkende her.

Studenter fra Fakultet for utøvende kunstfag

Skuespillere og sangere:

Marie-Elise Herredsvela (en tjenestejente fra Kaifas hus), Hilde Toresdatter Tangen (en kvinne fra Jerusalem), Steffen Siggervåg Sortland (Simen fra Kyrene), Lasse Økland (Johannes), Jakub Adam Niedziela (en skriftlærd), Ida Johanne Wahl (kvinne 1), Isabela Loviskova (kvinne 2), Astrid Kallenbach-Gustavson (kvinne 3).

Musikere:

Laura Loviskova (fløyte), Gjøran Bårdsen (klarinett), Johannes Byrkjeland (fagott), Mathias Aasvang (fagott), Lars Breivik Løvseth (perkusjon), Marte Sævig Frantzen (konsertmester, fiolin), Tiril Eirunn Einarsdotter (fiolin), Hedvig Christiansen (fiolin), Frida Drevland Tømmerberg (fiolin), Gabriella Papp (bratsj), Elin Kleppa Michalsen (bratsj), Johanna Saaek (cello), Antonio Pelegrino (cello), Vladimir Todea Babos (cello).     

Ansatte fra Fakultet for utøvende kunsfag

Berit Aarrestad (regi og kunstnerisk leder), Mette Arnstad (kunstnerisk konsulent og i rollen som Maria), Theodor Barsnes Onarheim (kontrabass).

Tekst og foto: Agnete in't Veld Bendiksen
Foto fra presentasjon 12. februar: Andrea Rocha