en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Studentombudets mandat

Styret vedtok i styremøtet 26. november 2014 å opprette et studentombud. Styret vedtok studentombudets mandat med virkning fra 1. januar 2015.

1) Studentombudet skal være en fritt stående instans som ikke er underlagt noen instruksjonsmyndighet.

2) Studentombudet er organisatorisk plassert under universitetsdirektøren. Studentombudet rapporterer direkte til styret gjennom årsrapporten.

3) Studentombudet skal være en uavhengig bistandsperson som skal bistå og rådgi studentene i saker knyttet til studiesituasjonen. Studentombudet skal bidra til at saker løses på lavest mulig nivå, men skal ikke være et klageorgan med vedtaksmyndighet. Studentombudet kan i utgangspunktet ta alle sakstyper som angår studentene, men tar ikke stilling til faglige spørsmål. Studentombudet skal heller ikke bistå i saker som gjelder klage på karakterer, men kan gi studentene informasjon om klagefrister og rettigheter ved klage. Dersom Studentombudet ikke selv kan behandle en sak, skal ombudet henvise studenten videre til rett instans.

4) Studentombudet kan ikke omgjøre eller oppheve vedtak som er fattet av de faste beslutningsorganer ved universitetet.

5) Både studenter og ansatte skal kunne varsle studentombudet om kritikkverdige forhold som berører studentenes situasjon. Det skal kunne varsles konfidensielt dersom det bes om det. Dersom det varsles konfidensielt, gjør studentombudet oppmerksom på at det vil være begrenset i hvilken grad saken kan forfølges.

6) Studentombudet skal påse at saker får en forsvarlig og korrekt behandling og at studentenes rettigheter og vanlige saksbehandlingsregler blir ivaretatt.

7) Studentombudet har anledning til å fremme saker direkte til styret eller andre organ med beslutningsmyndighet ved universitetet om nødvendig. Studentombudet har imidlertid ikke møteplikt i noe organ ved universitetet annet enn styret dersom styret i enkeltsaker selv skulle bestemme dette. Studentombudet kan ta saker opp direkte med fakultetets ledelse. Studentombudet kan også melde saker inn for HR-avdelingen dersom det finnes nødvendig.

8) Studentombudet skal fritt kunne ta opp saker på eget initiativ og har rett til å avgi høringsuttalelser i alle saker som behandles på alle nivå, og som direkte eller indirekte berører studentene. Studentombudet skal fritt kunne avgi en uttalelse dersom ombudet finner det nødvendig.

9) Studentombudet skal på eget initiativ kunne iverksette og foreta undersøkelser og rimelighetsvurderinger i forbindelse med behandling av studentsaker og andre forhold som gjelder studentene på både konkret og generelt grunnlag.

10) Studentombudet har myndighet til å innkalle til løsningsfokuserte møter mellom berørte parter.

11) Studentombudet kan synliggjøre og foreslå tiltak det finner nødvendig.

12) Studentombudet skal informere om ombudets rolle og gi opplæring til studenttillitsvalgte.

13) Verken studenter eller noe organ ved universitetet har innsynsrett i studentombudets saker

14) Studentombudet har tilgang til Felles studentsystem, utover dette har ombudet bare innsyn i   studentopplysninger eller saksdokumenter i den grad studenten det gjelder har gitt samtykke til innsyn. Studentombudet har taushetsplikt etter Forvaltningsloven § 13. (endret den 30.04.15, RF16/15).

 15) Ombudet skal selv fritt kunne avgjøre hvilke saker det vil ta, men hovedområdet skal være saker som angår studentenes studiesituasjon. Studentombudets avgjørelse om å avvise en sak kan ikke påklages. Avgjørelsen skal likevel begrunnes.

 16) Det er kun universitetsstyret som kan treffe beslutning om eventuell nedleggelse eller innskrenking av studentombudets mandat.