en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Rekordmange vil bli barnehagelærere

Barnehagelærerutdanningen ved UiS har i år 147 studenter sammenlignet med fjorårets tall på 122. Noe som betyr at årets kull er det største som noensinne har vært på barnehagelærerutdanningen. – Det er stor stas, sier student Malin Tveterås.

– Det gjør ingenting at det er mange i klassen, sier barnehagelærerstudentene. – Det gjør ingenting at det er mange i klassen, sier barnehagelærerstudentene.

Det var i år rekordstor søkning på barnehagelærerutdanningen heltid ved Universitetet i Stavanger (UiS). Hele 887 personer søkte om studieplass sammenlignet med 617 i fjor.

Trangt om plassen
Av de 887 personene, fikk 341 tilbud om studieplass, 166 av dem takket ja, og 149 av dem er fortsatt studenter. I utgangspunktet er det 110 opptaksplasser på studiet, men det er opp til hver utdanningsinstitusjon hvor mange studenter de ønsker å ta opp. Med 149 studenter på barnehagelærerutdanningen, er det i år et merkbart stort kull både for faglærere og studenter.

– Det er klart at vi merker trøkket i år. Noen ganger har vi ikke plass til alle studentene i klasserommene vi har til rådighet, og da har det vært trangt om plassen. Studentene har likevel ikke klaget, de har satt seg i grupper på gangen, på gulvet, i korridorer og kantiner og vist utrolig fleksibilitet, sier førsteamanuensis og emneansvarlig i pedagogikk Margrethe Jernes, og legger til at årets studentkull viser spesielt stort engasjementet og motivasjon.

Satset på kampanjer
Sammen med Inger Benny Espedal Tungland og Yngve Rosell, underviser Jernes i pedagogikk på første trinn. Hun har sett hvor arbeidsvillige studentene er når de har gjennomført ulike prosjekter som blant annet et prosjekt som inkluderer studentaktive undervisningsformer. Hun forteller at de ikke forventet et såpass stort kull på barnehagelærerutdanningen i år, men at de er veldig fornøyde med at mange ønsker å bli barnehagelærere.

– Det er vanskelig å vite hvor mange som søker, men nasjonalt og regionalt har det vært satset på informasjon til videregående skoler og Regjeringen har hatt flere kampanjer som GLØD, rettet mot barnehagelæreryrket. Det er mulig dette har gitt resultater. I tillegg er det nedgangstider i andre sektorer, det kan ha hatt en innvirkning, sier hun.

Veldig gøy
I fjor på samme tid var det 122 studenter fordelt på 120 opptaksplasser på barnehagelærerutdanningen. Året før igjen, var det flere studieplasser igjen, da kullet bestod av 110 studenter, og det var 120 opptaksplasser. At kullet i år er det største på barnehagelærerutdanningen noen gang, synes studentene at er kjekt og motiverende.

– Det er utrolig gøy at så mange vil bli barnehagelærere, og det gjør absolutt ingenting at det er mange i klassen. Jeg synes det er motiverende at det er bra med interesse rundt yrket og utdanningen, sier Malin Tveterås (21).

Hun er en av 149 studenter på barnehagelærerutdanningen heltid og studerer til å bli barnehagelærer sammen med blant andre Joakim Holst (23) og Yvonne Bianca Brun (37). De bestemte seg alle for å utdanne seg som barnehagelærere fordi de ønsket å gjøre en forskjell.

Vil gjøre en forskjell
Både Malin og Yvonne er utdannet barne- og ungdomsarbeidere, men mens Malin fort fant ut at hun ønsket å gjøre en forskjell for barna i en tidlig fase av livet, var det mer tilfeldig at Yvonne søkte seg inn på barnehagelærerutdanningen.

– Jeg ønsker selvsagt å gjøre en forskjell i barnas liv og det var den største årsaken til at jeg valgte dette studiet, men jeg hadde det egentlig ikke i tankene før jeg ble oppfordret til å søke og gjorde det. Jeg angrer ikke et sekund, og jeg har allerede forandret meg som menneske etter knappe to måneder på dette studiet, sier Yvonne.

Hun innrømmer likevel at det er et tøft studium som krever en enorm selvbeherskelse for å klare å pløye seg igjennom all pensum og alle arbeidsoppgaver som skal gjennomføres.

Ble stigmatisert
Joakim jobbet som IT-tekniker i et oljeserviceselskap før han begynte å jobbe i en barnehage. Etter å ha jobbet i barnehage en god stund, fant han ut at han ønsket å ta en utdanning og lære mer om hvordan man kan jobbe med barna på en best mulig måte. 

– Da jeg jobbet i barnehage på fulltid, følte jeg at ble stigmatisert på grunn av det jeg jobbet med og at flere hadde en slags illusjon om at jeg bare satt og drakk kaffe og lekte med LEGO hele dagen lang. Det var ikke tilfellet. Det var tøft og det var krevende, men jeg ble desto mer interessert i å finne ut hvordan man best mulig kan være med å forme den nye generasjonen som vokser opp nå, sier han.

Dette året studerer Joakim, Malin og Yvonne fagene barns utvikling, lek og læring (BULL), naturfag, helse og bevegelse (NHB) og SRLE (samfunn, religion, livssyn og etikk). De har nettopp gjennomført observasjonspraksis og nå venter flere arbeidsoppgaver som skal leveres inn.

Skaper begeistring
At det er så stort kull i år skaper ifølge faglærer Jernes stor begeistring i fagmiljøet og blant studentene. Det gir også enorm motivasjon og entusiasme. Hun tror det også vil kunne ha mye å si for barnehagelærerutdanningen og for yrket.

– Regionene har stort behov for profesjonelle yrkesutøvere. Det finnes ennå barnehager som går med mangel på barnehagelærere. Og i tillegg er det i flere kommuner satsing på økning av antall barnehagelærere til 50 prosent, mot det som er standard på 30 prosent, sier hun.

I OECDs siste rapport om tilstanden i norske barnehager, kommer det frem at det fremdeles bare er 1 av 3 ansatte i barnehagene som er profesjonsutdannet som barnehagelærer.

Gode jobbmuligheter
Jernes sier at studentene som Yvonne, Malin og Joakim, som nå har begynt sin utdanning, har gode muligheter for faste ansettelser og sikre jobber når de er ferdigutdannet. Hun har stor tro på studentene, men mener likevel at den store testen gjenstår i perioden etter den første praksisuken, som ble gjennomført i forrige uke.

– Tradisjonelt sett faller mange fra etter første praksisperiode fordi de ikke helt har vært klar over hva yrket går ut på, og de finner ut at dette ikke er noe for dem, men vi håper selvsagt at alle fortsetter, sier hun.

Også på deltid har det vært stor oppslutning rundt studiene i år. 281 søkte på 63 plasser, 130 av dem fikk tilbud, 82 av dem takket ja og det er nå 70 studenter i kullet.

Heltid Opptaksplasser Søknader totalt Søknader 1.prio Tilbud Ja-svar Møtt
2015-2016 110 887 111 341 166 149
2014-2015 120 617 116 279 141 122
2013-2014 120 745 129 281 138 110
             
Deltid            
2015-2016 63 281 127 130 82 70
2014-2015 50 156 146 105 63 54
2013-2014 50 177 161 89 63 58
 


Tekst og foto: Maria Gilje Torheim