en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Nattkunstneren på campus

At hun maler fra klokken 2200 på kvelden til 0600 om morgenen har ingenting med at hun er sky å gjøre. Det vil si, hun er lyssky. Den gamle gode overheaden har med kunstneren fått sin renessanse. Når solen går ned skrus overheaden på - og projiserer former og linjer som Anna Sigmond Gudmundsdottir følger med malerkosten, i en kurv metervis over bakken.

  • Anna Sigmond Gudmundsdottir foran veggen på Arne Rettedalshus.
  • Veggene på Kjølv Egelandshus ble dekorert i fjor sommer.
  • Gudmundsdottir og teamet tester ut festeevne på Line-huset.
  • Overheaden tar en velfortjent  pause mens sola står på.
  • Detalj av kart, kunst på campus, Arne Rettedals hus.
  • Anna Sigmond Gudmundsdottir.

Det er den andre sommeren Gudmundsdottir arbeider nattestid på campus. I fjor var det veggene på Kjølv Egelands hus som ble utsmykket med hennes karakteristiske uttrykk: Kart, farger, elver.

Denne sommeren tar hun for seg hjørnet på Arne Rettedals hus og den nærmeste veggen på Hagbard Lines hus.

- De dekorerte flatene på de tre byggene utgjør til sammen ett verk. Står man ved Line-huset ser man alle flatene. Jeg ønsker at kunsten skal binde byggene sammen og skape en følelse av kontinuitet på universitetetsområdet, sier Gudmundsdottir.

Kunstutvalget
Universitetets kunstutvalg kontaktet Gudmundsdottir for kunstsoppdrag på campus i 2013. Hun er kjent for sine monumentale veggmalerier og installasjoner i og utenfor kunstinstitusjonen - et utrykk som passer universitetet bra.

- Kunstuttrykket til Gudmundsdottir utgjør et diskret og spennende blikkfang som binder bygg sammen og gjør campus mer levende. Kunstens symbolikk uttrykt gjennom kart og farger inspirerer til nysgjerrighet og kreativitet. Dette harmonerer godt med hva vi ønsker skal prege oss som universitetet, sier rektor Marit Boyesen.

Det er svære og tunge vegger som dekoreres, det krever mye planlegging og forarbeid.

- Oppdraget er svært spennende, jeg er veldig glad for at jeg fikk jobben, sier Gudmundsdottir. Med seg har hun både assistent og to malere, som bistår i arbeidet. Det trengs, veggen på Arne Rettedals hus er minst 20 meter høy og fire meter bred. Og det endelige resultatet har lag på lag med maling.

Kart og container
Motivet på de tre veggene er abstrakt og grafittilignende, med bølgende fargeinnslag og presise malerstrøk.

- Underliggende for de tre veggene er kartet. Det beveger seg fra en vegg til en annen. Tanken er at kartet ser ut som det er slengt opp uten system, avrevet som avispapir, tilfeldig blåst opp på veggen, sier Gudmundsdottir.

Klokken nærmer seg middagstid og ensemblet har akkurat stått opp og tuslet ut av den grønne containeren på campus. Å bo på området der kunsten skapes gir en ekstra nærhet til arbeidet.

- Akkurat nå tester vi festeevne på betongveggen til Line-huset. Det er en annen type betong, vi vet ikke ennå hvordan malingen sitter, sier Gudmundsdottir. Teamet har påført både antigraffiti og etseveske for å preparere veggen, og er spente på resultatet.

- Vi er også spente på været fremover, maling og regn går ikke godt i lag. Men vi skal nok bli ferdige til semesterstart, lover universitetets campuskunstner (mens hun diskré kveler en gjesp).

Tekst: Siri Pedersen
Foto: Asbjørn Jensen