en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

– Musikkfaget gjorde oss tryggere på lærerrollen

Lærerstudentene som tar musikk som fag, har de siste ukene komponert en barneoperaforestilling. – Det er noe av det kjekkeste jeg har gjort på studiet, og det har gjort meg tryggere på lærerrollen, sier Natalie Bjørkeland (21).

Natalie Bjørkeland er avgangsstudent på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn ved Universitetet i Stavanger. De siste par ukene har hun, og de andre studentene som tar faget «Musikk i grunnskolen», arbeidet med å komponere en barneoperaforstilling, fra begynnelse til slutt.

Behov for musikklærere

Studentene har idémyldret, utarbeidet en dramatisk handling, fordelt roller og arbeidsoppgaver, komponert og arrangert sanger, lydkulisser og danser. Og de har øvd og øvd. Torsdag forrige uke kunne de endelig vise fram resultatet med femteklassinger fra Madlavoll skole som publikum.

– Jeg valgte musikkfaget fordi jeg ønsket å undervise i musikk og fordi jeg var klar over at det er et stort behov for musikklærere i skolen. Jeg angrer ikke på valget mitt. Undervisningen har vært veldig praksisnær og jeg har lært utrolig mye som jeg kan ta med meg inn i arbeidet med elevene når jeg selv skal undervise i faget, sier Natalie.

Hun forteller at å sette opp denne barneoperaforestillingen, var noe av det gøyeste hun har gjort i løpet av hele studietiden.

Trenger ikke å være musikere

I forestillingen spiller Natalie en skjønn prinsesse som synger en nydelig melodi. En melodi som dukker opp i hovedrollefigurens drøm, og som han drar ut for å finne. Det er Pål Hodnefjell, student på grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn, som spiller hovedrollen og forestillingens store helt. 

Han tror at mange lærerstudenter kvir seg for å velge musikkfaget fordi de tror at de trenger mye forkunnskaper, og fordi de tenker at de må kunne spille et instrument for å kunne velge dette faget. 

– Det var mange som ikke hadde noen erfaring med musikk på forhånd, og det vi lærte i arbeidet med denne forestillingen, er at du ikke trenger å være en musiker eller danser for å ta dette faget, og at det trengs mange personer for å få til en bra oppsetning og at ikke alle trenger å være linke flinke i alt for å kunne bidra, sier han.

Tryggere på lærerrollen

Pål forteller at arbeidet med barneoperaforestillingen har vært veldig givende, og at han ønsker å kunne sette opp en lignende forestilling sammen med sine fremtidige elever.

– Jeg tror ikke helt jeg visste hva jeg gikk til når jeg valgte dette faget, men det har vist seg å være veldig givende. Dette prosjektet har helt klart å gi meg lyst til å undervise i musikkfaget, sier han.

Natalie nikker samtykkende og legger til:

– Musikkfaget har på mange måter gitt meg mer selvtillit og gjort meg tryggere på rollen som lærer.

Helten i forestillingen møter på store utfordringer på sin lange oppdagelsesferd, og må blant annet kjempe mot et rocketroll. Etter forestillingen fikk femteklassingene fra Madlavoll skole gi tilbakemeldinger på det de hadde fått være vitner til. De var overrasket og imponert over arbeidet lærerstudentene har lagt ned i forestillingen.

Tilpasser vanskelighetsgraden

Også fjorårets kull på musikk fikk mulighet til å sette opp sin egen barneoperaforestilling. Da laget studentene en forestilling om den dypt tragiske situasjonen det er å ha glemt matpakken sin igjen hjemme. 

I faget musikk i grunnskolen får studentene mulighet til å tilegne seg kompetanse i hjelpeinstrumentene gitar, piano/keybord, djembe, bassgitar og slagverk, og de får samtidig innføring i sang og dans. I år er det 14 studenter fra grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn slått sammen. 

– Basis-stoff og arbeidsmåter er de samme fra 1-10. trinn, men studentene lærer mye om å tilpasse vanskelighetsgrad til ulike alderstrinn. Det er i tillegg stor vekt på praktisk-metodisk tilrettelegging og all teori tilegnes gjennom praktiske øvinger. Undervisningen er gehørsbasert, så kunnskaper om noter er ikke nødvendig på forhånd, sier faglærer Marianne Øvregaard. 

Får utfordre seg selv

Studentene som tar musikkfaget som del av lærerutdanningen, får utfordret seg selv og egne kreative evner ifølge Øvregrad. Det viktigste er likevel at de får øve seg på å samarbeide med andre og erfare alle stadier i en kreativ prosess, sier hun.

 Mange av dem kommer til å jobbe med små og store forestillinger på skolene de havner på senere, og da er det nyttig å ha denne erfaringen i bånn, sier hun.

Studentene har også lært seg andre metoder som de kan ta med seg inn i arbeidet med sine framtidige elever, som blant annet «body percussion». Denne metoden lærte de av gjesteforeleser Susa Herrera, som til vanlig underviser på Universitetet i Vigo i Spania.


Tekst og foto/video: Maria Gilje Torheim