en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Laget barnehageteater-festival for de minste

Onsdag 1. februar strømmet barnehagebarn fra Stavanger til Rogaland teater for å få med seg «barnehageteaterfestivalen». På scenen stod tredjeårsstudenter på barnehagelærerutdanningen ved UiS.

Studenter på barnehagelærerutdanningen på scenen. Studenter på barnehagelærerutdanningen på scenen under «barnehageteaterfestivalen».

Flere sentrumsnære barnehager ble onsdag 1. februar invitert til teaterfestival, skreddersydd for barn mellom 0-6 år. Helt siden i fjor høst har studentene på barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger (UiS) jobbet med prosjektet sammen med teatermakere ved Barne-og ungdomsteateret, og like før jul begynte teaterforestillingene å ta form.

– Ingen erfaring med drama

Trym Digernes Solevåg (23) fra Sandnes og Vilde Renate Torkildsen (22) fra Flekkefjord spiller henholdsvis måken «Måki» og duen «Vildur» i forestillingen «And i Breiavann» sammen med tre andre medstudenter. De synes det har vært spennende, lærerikt og utfordrende å jobbe med barnehageteater.

– Det var vel ingen av oss som hadde noe erfaring med drama eller teaterfaget fra tidligere, så det var litt skummelt til å begynne med, men vi måtte bare hoppe i det, og vi har vokst mye på denne erfaringen og lært utrolig mye, sier Trym.

Han forteller videre at han valgte «Kreativ barnehage» som fordyping fordi han ville trene seg på å stå foran en større forsamling og formidle et budskap, og fordi han ville utfordre seg selv.

– Studentene har stått på

Prosjektet «Barnehageteaterfestivalen» er et samarbeid mellom Kreativ barnehage ved UiS og Rogaland Barne- og ungdomsteateret. Faglærer i Kreativ barnehage Anne Karin Fotland fikk i fjor tildelt interne midler for å styrke studentaktive læringsformer. Med seg på laget har hun hatt kollegaene Mari Anne E. Gryte og Anne Linn Malia Vatnedalen Vik fra Kreativ barnehage fordypning.

Fotland forteller at studentene har vist et stort engasjement, kreativitet og samarbeidsevne. Studentene gledet seg til å vise frem forestillingene, og fikk masse positive og gode tilbakemeldinger fra både barn og voksne.

– Studentene har våget å gå ut av komfortsonen og å stå på et trygt og et utrygt bein i kreative prosesser. Det er inspirerende og fantastisk å se musiske mennesker i utvikling og bevegelse, sier Mari Anne E. Gryte.

Blir kjent med kulturen

Tema for barnehageteater-festivalen er «byen vår», og målet med prosjektet er at barna skal få innsikt i fabler, sanger og rim og regler fra Stavanger by. Samtidig som de får et personlig møte med Rogaland Teater.

– Prosjektet har som målsetting å øke studentenes bevissthet omkring sine roller som kulturformidlere i samspill med barn, og gi de mulighet til å lære hvordan man kan utvikle en forestilling for barn i praksis, sier Fotland.

Hun forklarer at det er viktig at studentene lærer om integrering av kultur til barn, og at de blir bevisste at de har en stor rolle når det kommer til barnas identitetsdanning.

– Har endret seg

Teatermakerne Kathrine Jünger Ims og Henrik Bjelland fra Rogaland Barne- og ungdomsteater har vært involvert i prosjektet som faglige instruktører, mens Isabell Gisselgård har hatt workshop i dans og Erikk McKenzie workshop i kontaktimprovisasjon.

Kathrine Jünger Ims og Henrik Bjelland har jobbet som faglige instruktører for studentene helt siden oppstarten, og har lagt merke til hvor mye studentene har endret seg underveis i prosjektet.

– Nå snakker de høyere, er rettere i ryggene og har blitt mer løsningsorienterte og kreative. Forhåpentligvis har de også lært mange nye metoder og måter de kan møte barn på, som de kan ta med seg inn i barnehagelæreryrket når de skal ut i jobb, sier Jünger Ims.

Gjør fortellinger interaktive

Noe av det teatermakerne har lært studentene, er hvordan de kan gjøre fortellinger mer interaktive, og hvordan de kan gjøre en enkel lekestund om til et kreativt univers fylt av uendelige muligheter.

– Når vi blir voksne, mister vi litt av leken som vi hadde i oss naturlig som barn. Vi har jobbet med å vise studentene hvordan de kan ta leken tilbake, og leke på barns premisser. Studentene har lært hvordan man som historieforteller kan gå inn i ulike roller for å gjøre historien mer levende, forteller Bjelland.

Han forteller at det har vært en fryd å jobbe sammen med studentene, og håper at de kan hente frem verktøyene og ta i bruk dramametodene som nyutdannede barnehagelærere, og at de vil få bruk for det de har lært i ulike situasjoner i sin nye hverdag, enten om det er i samlingsstunder eller på personalmøter.


Tekst, video og foto: Maria Gilje Torheim