en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Gir historiske kvinneskikkelser en stemme

Som kvinnelig musiker, har mezzosopran og førsteamanuensis Bettina Smith blitt lidenskapelig opptatt av kvinnestemmene. Nå er hun aktuell med platen «Voices of women», som illustrerer fire forskjellige, men viktige kvinneskikkelser.

  • /HF/Bilder/_MG_0908_photo_Anna-Julia Granberg BLUNDERBUSS.jpg (273x168).jpg
  • /HF/Bilder/_MG_1237_ artist photo_photo_Anna-Julia Granberg BLUNDERBUSS 1.jpg (273x184).jpg
  • /HF/Bilder/_MG_0946_photo_Anna-Julia Granberg BLUNDERBUSS (00000002).jpg (273x185).jpg

Mezzosopran Bettina Smith er i disse tider aktuell med sin andre plate som har fått navnet «Voices of women». Nyutgivelsen har allerede høstet gode anmeldelser og både Klassisk Musikkmagasin og Den Klassiske CD-bloggen har trillet terningkast 6.

– Blir godt mottatt
«En gripende forestilling, overbevisende fremført av Smith og Røttingen. Et finere moderne sang-klaver-program er det vanskelig å finne», skriver anmelder Guy Rickards i Klassisk Musikkmagasin. Også Stavanger Aftenblad og Morgenbladet har gitt platen gode anmeldelser.

– Det er utrolig gøy å oppleve at musikken vår blir så godt mottatt. CD er et vanskelig medium, og en må være ekstra tydelig med uttrykket og finne musikk som passer til dette uttrykket for å klare å vise hvem man er. Når man klarer dette, har man lykkes, sier Bettina Smith, som til daglig jobber som førsteamanuensis i klassisk sang ved Institutt for musikk og dans (IMD) ved Universitetet i Stavanger.

Mezzosopranen fra Bergen har studert med stjernesopraner som Elisabeth Schwarzkopf og Elly Ameling, og har en stor internasjonal karriere både som opera- og oratoriesanger bak seg. Nå har hun satt seg fore å kombinere fem sanger av Fartein Valen med Jostein Stalheims Ophelia scene og Ketik Hvoslefs From the Gospel According to Mary Magdalene.

Formidler kvinnenes følelser
Repertoaret på platen «Voices of women» er for kvinnestemme og piano av tre norske komponister fra forskjellige generasjoner: Fartein Valen, Ketil Hvoslef og Jostein Stalheim. Her får lytterene følge fire ulike kvinneskikkelser fra Goethes Suleika og Mignon til Shakespeares Ofelia og Maria Magdalena.

Stilutvalget er bredt, fra Valens små, juvellignende miniatyrer på tilsammen en håndfull minutter, skrevet i hans banebrytende atonale stil midt på 1920-tallet, til post-modernistiske kantater av Jostein Stalheim og Ketil Hvoslef.

– Det er musikk som er ganske forskjellig både i karakter, stil og uttrykk. Felles for alle verkene er at teksten formidler en kvinnes tanker og følelser, forklarer hun.

Godt samarbeid
Smith har jobbet med verker av Fartein Valen og Jostein Stalheim i mange år, og i 2007 var det duket for urframføring av verkene til sistnevnte under Festspillene i Bergen. En opptreden hun og Røttingen fikk gode tilbakemeldinger på. Hun oppfordret videre Ketil Hvoslef, som hadde hørt Stalheims verk, til å skrive noe for henne og Einar Røttingen, nemlig musikk til det apokryfe evangeliet om Maria Magdalena.

Mezzosopranen har samarbeidet med pianist Einar Røttingen i mange år og de to har også gitt ut plate sammen tidligere - også den fikk strålende kritikker. Første gang de to møttes var da Bettina var elev ved Griegakademiet i Bergen der Røttingen underviste og der han fortsatt underviser som professor i utøvende musikk.

– Vi klikket godt allerede da og har holdt kontakten siden. Det ble helt naturlig for meg å be Einar, da jeg skulle finne en pianist å samarbeide med på den første platen, sier Smith.

Romanser nærmest hjertet
Smith har opplevd mye i løpet av sin karriere. Hun har vært tilknyttet Internationales Opernstudio des Opernhaus Zürich i Sveits i 2 år, hvor hun sang roller på hovedscenen. I 2001 debuterte hun på Staatsoper Berlin og siden har hun opptrådt ved ledende operahus, festivaler og konserthus rundt omkring i Europa.

Repertoaret hennes er bredt og strekker seg fra middelaldermusikk til samtidsmusikk og er en flittig brukt solist ved operaer, oratorium og kantater i tillegg til å være en aktiv kammermusiker. Tross det brede repertoaret, er det romanse som ligger hennes hjerte nærmest. Og hun har vunnet flere prestisjefylte priser i internasjonale konkurranser for sine romansetolkninger.

– Kvinnestemmene og romanser. Det er nok de to tingene som opptar meg mest for tiden, sier Smith som er fornøyd med nyutgivelsen og de gode anmeldelsene.


Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: Anne-Julia Granberg / Blunderbuss