en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Luke 5

Her skal du se hvorfor det er viktig å få i seg nok mineraler.

Du trenger:

Noen bein, lårbein av kylling eller lignende

Begerglass, eller et tomt syltetøyglass

Salpetersyre (HNO3), 4 – 5%.

Hva skjer:

Legg lårbeina i et glass. Fyll opp glasset med salpetersyre til det dekker beina

La beina stå til dagen etter.

Ta beina ut av glasset, og skyll dem godt i vann. Beina har nå blitt myke og bøyelige og kjennes nesten som gummibein.

Syren har løst opp de uorganiske stoffene som gjorde beinet hardt.

Det som er igjen er de organiske stoffene i beinvevet, hovedsakelig elastiske proteinfibre, som gjør beinet seigt og bøyelig.

Hva består skjelettet vårt av?

Mineraler som kalsium, fosfat, magnesium og fluor gjør beinet hardt. Fosfatet finnes i beinvevet som apatitt-krystaller.

For lite mineraler i kosten vil gjøre beinet svakt.

Dette forsøket viser at vi må ha et variert kosthold med melkeprodukter og grønnsaker for å få i oss viktige mineraler.

Forsøkene i «Naturfagminuttet» utføres av avdelingsleder ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Stavanger, Inge Christ og førsteamanuensis i kjemi, Magne Sydnes.

Eksperimenter må alltid følge sikkerhetsreglene som gjelder for laboratorie-forsøk.

Naturvitenskap ruler

Inge Christ og Magne Sydnes hevder hardnakket at ingenting er som naturvitenskap:

— Det handler om å forstå virkeligheten, hvordan og hvorfor ting skjer, og å finne en forklaring på fenomenene i naturen, sier Inge Christ ivrig.

— Det er spennende at en ved hjelp av egne eksperimenter kan være med å skape ny kunnskap, supplerer Magne Sydnes som til daglig forsker på antibiotika-resistens.

Tips for å bli god

Han har også et råd om hva du kan gjøre for å bli god i kjemi:

— Lær grunnprinsippene i faget skikkelig. Det er for eksempel mange likhetstrekk i reaksjonsmåten til de ulike grunnstoffene som er plassert under hverandre i det periodiske system, tipser forskeren.

For lite eksperimenter

Inge Christ og Magne Sydnes er opptatt av at undervisningen i fysikk og kjemi i norsk skole i alt for liten grad består av eksperimenter utført av elevene selv. De mener det er viktig at elevene får prøve seg på eksperimenter fordi det vil gi dem flere knagger å henge den teoretiske kunnskapen på.

— Forskjellen på den norske skolen og skoler i andre land ligger ikke nødvendigvis i måten teorien formidles på, selv om det kan være forskjellige pedagogiske undervisningsmetoder, men i fokuset på eksperimenter, sier Magne Sydnes.

Vil inspirere

Inge Christ er enig:

— Mange av lukene i «Naturfagminuttet» egner seg veldig godt til eksperimentering på skolen. Vi håper julekalenderen kan inspirere og gi lærere ideer til eksperimenter, sier han.

Julekalenderen blir i år også tilgjengelig som App, «Skolelab UiS», i Google Play og i App Store

Tekst: Elin Nyberg