en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Luke 17

Så du trodde alle såpebobler var runde?

Du trenger:

8 dl destillert vann

2 dl Zalo

0,5 dl glyserol

1 klype sukker

         La gjerne blandingen stå og modnes noen dager før den tas i bruk.

For å lage en så seig såpeblanding som mulig, kan du tilsette mange forskjellige stoffer. Inge og Magne har testet :

  • Guargummi (frø fra Cyanmopsis tetragonoloba, en tørke-resistent belgfrukt)
  • Psylliumfrøskall (fra planten loppekjempe, Plantago psyllium)
  • Polyalkrylamid (polymer forbindelse)

Joseph Antoine Ferdinand Plateau (1801-1883), en belgisk fysiker, var den første som beskrev såpebobler som dannes i såkalte platonske legemer, det vil si kuber, tetraeder, oktaeder, ikosaeder og dodekaeder.

Inge og Magne lekte seg med å lage såpehinner i slike platonske legemer laget av stålstenger sveiset sammen. Vinklene i alle platonske legemer blir delt nøyaktig i to når såpehinnene brister.

De laget  store såpebobler ved å dyppe de platonske legemene i såpe, og så dra dem fort gjennom luften.

Du kan lage store løkker av tynne greiner fra løvtrær (bjørk eller selje), som du knytter sammen til en stor løkke. Eller du kan lage en løkke av bomullstråd.

Eksperimenter må alltid følge sikkerhetsreglene som gjelder for laboratorie-forsøk.

Forsøkene i «Naturfagminuttet» utføres av avdelingsleder ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Stavanger, Inge Christ og førsteamanuensis i kjemi, Magne Sydnes. De to står også bak oppskriftene til forsøkene.

Naturvitenskap ruler

Inge Christ og Magne Sydnes hevder hardnakket at ingenting er som naturvitenskap:

— Det handler om å forstå virkeligheten, hvordan og hvorfor ting skjer, og å finne en forklaring på fenomenene i naturen, sier Inge Christ ivrig.

— Det er spennende at en ved hjelp av egne eksperimenter kan være med å skape ny kunnskap, supplerer Magne Sydnes som til daglig forsker på antibiotika-resistens.

Tips for å bli god

Han har også et råd om hva du kan gjøre for å bli god i kjemi:

— Lær grunnprinsippene i faget skikkelig. Det er for eksempel mange likhetstrekk i reaksjonsmåten til de ulike grunnstoffene som er plassert under hverandre i det periodiske system, tipser forskeren.

For lite eksperimenter

Inge Christ og Magne Sydnes er opptatt av at undervisningen i fysikk og kjemi i norsk skole i alt for liten grad består av eksperimenter utført av elevene selv. De mener det er viktig at elevene får prøve seg på eksperimenter fordi det vil gi dem flere knagger å henge den teoretiske kunnskapen på.

— Forskjellen på den norske skolen og skoler i andre land ligger ikke nødvendigvis i måten teorien formidles på, selv om det kan være forskjellige pedagogiske undervisningsmetoder, men i fokuset på eksperimenter, sier Magne Sydnes.

Vil inspirere

Inge Christ er enig:

— Mange av lukene i «Naturfagminuttet» egner seg veldig godt til eksperimentering på skolen. Vi håper julekalenderen kan inspirere og gi lærere ideer til eksperimenter, sier han.

Julekalenderen blir i år også tilgjengelig som App, «Skolelab UiS», i Google Play og i App Store

Tekst: Elin Nyberg

 

?