en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Luke 15

Imponer julegjestene med å få et kokt egg ned i en flaske og opp igjen.

Du trenger:

Flaske eller kolbe med trang og lang åpning.

Et kokt egg.

Tilgang til varmt og kaldt vann.

Varm opp flasken med varmt vann, tøm ut vannet. Den varme flasken vil varme opp luften inni flasken. Luften utvider seg ved oppvarming.

Sett deretter egget som du har fjernet skallet på, oppå åpningen slik at denne blir tett.

Når du så kjøler ned flasken med kaldt vann, vil lufttrykket inni flasken synke, og egget presses inn fordi lufttrykket utenfor flasken er større.

For å få egget ut igjen, snur du flasken slik at egget blir liggende tett inntil åpningen på innsiden. Deretter varmer du opp flasken, enten med varmt vann som vi gjorde, eller med en annen varmekilde.

Når luften inni flasken blir oppvarmet, stiger trykket slik at egget blir presset ut igjen.

Dette forsøket kan du gjøre på mange forskjellige måter. Dersom du har et tynt stearin kake-lys, kan du sette det fast i egget, tenne lyset og føre det inn i åpningen i flasken.

Stearinflammen vil varme opp luften inni, trykket stiger og lyset slukker fort. Når luften inni avkjøles etterpå, vil trykket synke, og egget nærmest suges inn i flasken.

For å få egget ut igjen, kan du holde flasken på skrå oppover med egget liggende inntil åpningen på innsiden. Deretter blåser du inn i flasken. Egget vil da ligge som en ventil på innsiden, og trykket inni stiger. Når trykket er stort nok, vil egget bli presset ut igjen.

Eksperimenter må alltid følge sikkerhetsreglene som gjelder for laboratorie-forsøk.

Forsøkene i «Naturfagminuttet» utføres av avdelingsleder ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Stavanger, Inge Christ og førsteamanuensis i kjemi, Magne Sydnes. De to står også bak oppskriftene til forsøkene.

Naturvitenskap ruler

Inge Christ og Magne Sydnes hevder hardnakket at ingenting er som naturvitenskap:

— Det handler om å forstå virkeligheten, hvordan og hvorfor ting skjer, og å finne en forklaring på fenomenene i naturen, sier Inge Christ ivrig.

— Det er spennende at en ved hjelp av egne eksperimenter kan være med å skape ny kunnskap, supplerer Magne Sydnes som til daglig forsker på antibiotika-resistens.

Tips for å bli god

Han har også et råd om hva du kan gjøre for å bli god i kjemi:

— Lær grunnprinsippene i faget skikkelig. Det er for eksempel mange likhetstrekk i reaksjonsmåten til de ulike grunnstoffene som er plassert under hverandre i det periodiske system, tipser forskeren.

For lite eksperimenter

Inge Christ og Magne Sydnes er opptatt av at undervisningen i fysikk og kjemi i norsk skole i alt for liten grad består av eksperimenter utført av elevene selv. De mener det er viktig at elevene får prøve seg på eksperimenter fordi det vil gi dem flere knagger å henge den teoretiske kunnskapen på.

— Forskjellen på den norske skolen og skoler i andre land ligger ikke nødvendigvis i måten teorien formidles på, selv om det kan være forskjellige pedagogiske undervisningsmetoder, men i fokuset på eksperimenter, sier Magne Sydnes.

Vil inspirere

Inge Christ er enig:

— Mange av lukene i «Naturfagminuttet» egner seg veldig godt til eksperimentering på skolen. Vi håper julekalenderen kan inspirere og gi lærere ideer til eksperimenter, sier han.

Julekalenderen blir i år også tilgjengelig som App, «Skolelab UiS», i Google Play og i App Store

Tekst: Elin Nyberg