en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

UiS-vinen har fått navn

Navnet på Universitetet i Stavangers egenproduserte vin ble offentliggjort 27. september. Vinen skal hete «Vitis Ullandi». Den kjente stavangerkunstneren Kjell Pahr-Iversen har designet etiketten.

På 58 grader 56 minutter og 21 sekunder nord ligger Ullandhaug åtte grader nord for det som er anbefalt for vindyrking. Likevel lanserer UiS nå sin egen vin som det nordligste universitetet i verden.

– 50-graderen går gjennom steder som Lille, Luxemburg og Praha. Sett i lys av det er det litt av en prestasjon å få til vindyrking så langt nord som dette, sier førstelektor Øyvind Sirevaag.

Han har vært med i komiteen som bestemte navnet på vinen, et verv han etter eget utsagn fikk i kraft av å være ansvarlig for Hotellhøgskolens vinlotteri.

Inspirert av norrøn mytologi
Navnet «Vitis Ullandi» er todelt. Vitis er det vitenskapelige navnet på druer, og kommer fra latin. Ullandi er gentivsformen av Ulland. Den andre delen av navnet er også inspirert av norrøn mytologi. Guden Ull var sønn av Tors hustru Siv. Hans far var bueskytteren Egil Orvandil. Ull betyr «den ærerike».

– Vinneren seiret på grunn av kombinasjonen av den kulturelle og historiske tilknytningen både lokalt og nasjonalt, sier Sirevaag.

Impresjonistiske etiketter
I første omgang skal vinen produseres i 150 nummererte flasker, med eksklusivt stempel fra Universitetet i Stavanger. Den første serien vil bli levert i forbindelse med UiS sitt tiårsjubileum om et drøyt år, men målet er å utvikle produktet videre.

Maleren Kjell Pahr-Iversen har donert 20 utkast til etiketter som kan brukes til 20 årganger. Inspirasjonen til de impresjonistiske uttrykkene stammer fra tiden da han først satte sine føtter i Paris som en ung om ambisiøs kunstner for rundt 50 år siden.

– Jeg vokste opp i Hillevåg, og det var langt fra verden på den tiden. Da jeg kom til Paris viste det seg at alle drakk vin. Det gjorde man ikke i Hillevåg. Derfor måtte jeg se på bildene da jeg valgte ut vinflasker, sier Pahr-Iversen.

Mer enn bare vin
Han forteller om vidunderlige etiketter designet av storheter som Picasso og Matisse.

– Går man tilbake til tiden før og etter krigen var alt litografert. Plakater, kinobilletter, vinetiketter, alt. Det var ofte stor kunst i de små firkantene, sier han.

Helge Jørgensen, som er en erfaren connoisseur og nylig fikk opprykk til dosent ved Hotellhøgskolen, er initiativtakeren bak vinen.

– Jeg håper vi kan få et kunstnerisk uttrykk som hever kvaliteten på vinen til noe mer enn bare innholdet i flasken. Når man ser på etiketten skal det gi oss en opplevelse, sier han.

Vær og frost er utfordringer

Anita Middelthon er daglig leder ved Ullandhaug økologiske gård, som står bak de faktiske druene. Hun forteller at det hele begynte som et forskningsprosjekt.

– Dette er et prosjekt som har pågått i åtte år nå. Først i år har vi modne druer ute i vingården. Det har vært en fin sommer, sier hun.

Det er først og fremst vær og frost som er den store utfordringen for vindyrking ved nordlige breddegrader.

Ullandhaug økologiske gård er også et undervisningsrom for barn og unge, med rundt 1000 besøkende elever i fjor.

– Vi bruker gården som en pedagogisk ressurs. Det er ikke alle som er klar over at vi er her. Foreløpig har vi vært en godt bevart hemmelighet, sier hun.

Les også: UiS med eigen vin
Les også: Jaktar etter den gode vinen

Foto av Kjell Pahr-Iversen.

KUNSTNERETIKETTER: Temaet for vin-etikettene er vekst. Her viser kunstner Kjell Pahr-Iversen fram den første utgaven.