Med 20 minutter til å overbevise

Mariya Karpinets (25) legger et fast grep rundt oboen med begge hender. Etter flere års musikkstudier og tusenvis av øvingstimer bak seg, skal hun i løpet av de neste 20 minuttene vise en profesjonell opptakskommisjon hva hun kan uttrykke med instrumentet sitt.

Mariya Karpinets (25) var en av flere som prøvespilte under opptaksuken ved IMD fredag. Mariya Karpinets (25) var en av flere som prøvespilte under opptaksuken ved IMD fredag.

Mariya er en av mange som denne uken har reist til Stavanger med dette som mål: å kvalifisere seg til utøvende musikkstudier ved Institutt for musikk og dans ved UiS, og bli en del av det sterke kunstfaglige studentmiljøet i Bjergsted kulturpark. Det er bare sekunder igjen før hun skal frem på scenen og opptre foran kommisjonen. Mariya fyller lungene med luft og setter munnstykket på oboen mot munnen.

Første steg
Hvert år i uke 10 skjer det. Lokalene ved Institutt for musikk og dans i Bjergsted fylles av unge lovende musikktalenter som har en drøm om en fremtidig yrkeskarriere med musikk. Et første steg på veien er opptak til utøvende musikkstudier, dernest venter flere år med hardt arbeid veiledet av de ypperste undervisningskreftene innen feltet. Det myldrer av tilreisende søkere fra hele landet som spent leter frem sitt navn på listene som er hengt opp i foajeen; når er tiden for de forskjellige prøvene de skal gjennomføre? En gruppe av nåværende studenter ønsker søkerne velkommen med litt frukt og forfriskninger. 

De har selv vært gjennom opptaksprøvene, og vet hva som står på spill. Professorer og lærere gjør seg klare for lange dager og kvelder med lytting og vurderinger i kommisjoner, klaver-akkompagantørene og kompeband har forberedt seg grundig for å gi søkerne de beste forutsetningene for sine fremføringer. Administrasjonen sørger for at alt ligger godt til rette for den enkelte søker og alle involverte i alle ledd. Så er opptaksuken i gang. Konkurransen om hver studieplass er stor, og nivået er høyt.

Terpet og perfeksjonert
Søkerne har forberedt seg og øvd på sitt hovedinstrument i mange år før de kommer hit, terpet og perfeksjonert sine musikalske og tekniske ferdigheter. Første del av opptaksprøveuken var forbeholdt søkere til grunnutdanninger innen klassisk musikk eller jazz/improvisasjon, og korpsdireksjon.

– Det er egne ferdighetsprøver som ligger til grunn for opptak til utøvende musikkstudier, forteller kontorsjef Hilde Skare. Ikke karakternivå fra videregående skole.

– Etter søknad med påkrevd dokumentasjon blir de aktuelle søkerne invitert til å avlegge ferdighetsprøver på hovedinstrumentet, biinstrument, og teori- og gehørprøver. Resultatene avgjør hvorvidt de blir godkjent. Alle kandidatene som godkjennes på hovedinstrumentet gjennomfører også et eget intervju, hvor de spørres om blant annet bakgrunn, målsettinger og motivasjon for studiet. Vi forsøker å danne oss et bilde av søkeren og motivasjon for studiet, vi informerer om lærekrefter, om IMD og Stavanger som studentby. Til sist er det en sammensatt opptakskommisjon ledet av instituttleder som avgjør om de blir tilbudt studieplass hos oss. Det baseres på en helhetsvurdering av alle prøveresultatene, antall studieplasser, besetningsbehov til ensembler og orkester, samt enkelte andre forhold, sier hun.

Vil vise instrumentet
Det er ikke første gang Mariya gjennomfører en opptaksprøve. Hun har tidligere fullført både bachelorstudier og masterstudier, og søker nå å krone sitt utdanningsløp med det høyeste utøverstudiet, Postgraduate Diploma. Opptaksprøven består av et omfattende og allsidig repertoarkrav for hovedinstrumentet hennes, nemlig obo. På forhånd har hun satt opp et repertoar på 45 minutter for prøvespillet, som er en liten del av hennes samlede musikalske CV. Kommisjonen kan be om Mariya om å fremføre det de ønsker å høre fra prøvespillprogrammet hennes. Hun har også skrevet en prosjektskisse der hun presenterer et individuelt fordypningsprosjekt som hun ønsker å gjennomføre under studiet. Hun har forberedt seg snart i ett år bare på dette programmet.

– Jeg begynte å sette sammen programmet og øve på det i juni i fjor, da jeg var ferdig med masterstudiene på Grieg-akademiet. I dag ønsker jeg å vise opptakskommisjonen hvor vakkert instrumentet mitt låter og alle grunnene til at jeg elsker å spille det. Jeg er ikke nervøs, jeg har bare lyst å fremføre det jeg har jobbet med og gi alt, sier den ukrainske musikeren før hun skal opp på scenen og spille.

Ønsker å spesialisere seg
Om hun blir tatt opp som Postgraduate Diploma-student ved IMD ønsker hun å bygge videre på en solo repertoar og spesialisere seg på romantisk musikk samt verker av komponisten Richard Strauss, som regnes som en av de mest innflytelsesrike senromantiske komponistene. Hennes største ønske er å kunne gjøre det samtidig som hun får veiledning av professor Erik Niord Larsen ved IMD. Sistnevne var en av grunnene til at hun valgte akkurat Institutt for musikk og dans ved UiS når hun skulle velge studiested. Hun hadde Niord Larsen som lærer tidligere på NMH, og på Grieg-akademiet studerte hun med Steinar Hannevold. Hun lærte mye, nå vil hun lære mer.

Mariya har spilt obo siden hun var ni år gammel. Det var ikke hun som valgte dette instrumentet selv, men hun føler at det valgte henne. Nå er oboen blitt hennes beste venn. En venn som hjalp henne da hun vant en stor internasjonal konkurranse i Stockholm, og da hun sammen med Volda symfoniorkester spilte så publikum ble rørt til tårer. Samme venn som nå skal hjelpe henne igjennom opptaksprøven og gjøre mulighetene større for at hun skal få en studieplass ved Institutt for musikk og dans i universitetet.

– Nå det gjelder
– Det er litt skummelt å tenke på at det er nå det gjelder. Det er nå jeg skal vise frem det jeg har jobbet med så lenge. Musikk for meg er så utrolig viktig, og det hadde vært utrolig spennende og gøy å bli tatt opp her ved IMD. Det hadde i så fall gitt meg en stor mulighet til å fokusere på å bli en enda bedre musiker og føre meg nærmere mitt aller største mål – å bli den beste obo-spilleren i verden, sier hun.

Omtrent 20 minutter har gått, og Mariya er ferdig med å fremføre sitt prøvespillprogram.  
Nå er det opp til den faglige kommisjonen å gjøre sine vurderinger av Mariya sitt spill. Denne kommisjonen har bestått av ulike instrumentalister i fagavdelingen for klassisk musikk ved Institutt for musikk og dans; fagseksjonsleder får blåsere, Per Kristian Svensen, professor Erling Eriksen (klaverfag), professor Elizabeth Norberg-Schulz (sangfag), professor Jan Bjøranger (strykere) og Liv Opdal (cello), samt Olaf Eggestad (fagavdelingsleder for klassisk musikk).

Til slutt er det opptakskommisjonen ledet av instituttleder som avgjør et samlet opptak for kommende studieår. Nå gjenstår bare ventetiden for Mariya og de andre studentene som har søkt seg til musikkstudiene ved Institutt for musikk og dans i Bjergsted. I slutten av neste uke vil de få svaret på det de alle venter på – blir de tilbudt en studieplass, eller blir de ikke?

 

Mariya under prøvespillingen ved Institutt for musikk og dans ved UiS.

Mariya under prøvespillingen ved Institutt for musikk og dans ved UiS.