Bringer ukjente komponister frem i lyset

UiS-professor og pianist Erling R. Eriksen gir i disse dager ut en plate med verker av den tyske komponisten Adolf Jensen. – Det er forfriskende å jobbe med ukjent materiale, sier han.

Professor Erling R. Eriksen er ute med ny plate. Professor Erling R. Eriksen er ute med ny plate. Foto: Morten Berentsen

– Ingen komponist, etter Schubert, Schumann og Robert Franz, har beriket den lyriske litteraturen mer enn Jensen, og mange av hans klaverstykker fortjener å bli rangert som noen av de beste verkene i mindre former som har eksistert de tre siste tiårene - i en tid med Schumann og Chopin.

Det skrev Friedrich Niecks om Adolf Jensen i «The Monthly Musical Record» i mars 1882, noen år etter Jensens død. Selv om han selv var relativt ukjent, var han en bekjent av flere ledende musikalske personligheter som Berlioz, Brahms og Gade. Jensen stod bak flere komposisjoner i stor skala som operaen Die Erbin von Montfort og orkesterstykket Der Gang nach Emmahus samt flere klaverstykker og en klavertrio i f-moll, Op. 6 som han dedikerte til Franz Liszt. Adolf Jensen ble født i Königsberg i 1837 og døde i 1879.

– Forfriskende og spennende
Adolf Jensen komponerte en rekke verker, men de fleste av dem er ikke blitt lydfestet tidligere. Ikke før nå. Det er pianist og professor Erling R. Eriksen ved Institutt for musikk og dans (IMD) ved Universitetet i Stavanger som har fått mulighet til å spille inn et representativt utvalg av Jensens klaververker for aller første gang. Dette ble gjort i samarbeid med plateselskapet Toccata Classics og med  førsteamanuensis Mark Drews som lydtekniker/produsent. Alle sporene på platen er spilt inn på IMD i Lille konsertsal, Bjergsted i desember 2013 og februar 2014. 

– Adolf Jensen er ganske ukjent og det er nok litt fordi det var så mange store komponister fra Tyskland på den tiden som overskygget han, som Schumann og Brahms. Når man spiller inn verker av kjente komponister, er man ofte preget av hva andre har gjort tidligere, enten man vil eller ikke. Det er forfriskende å gjøre det motsatte - spille inn ukjente verker, der man ikke forholder seg til andres fortolkninger, kun til partituret, sier han.

Blomstrende og høyromantisk
Heller ikke Eriksen hadde hørt mye om Adolf Jensen før den tyske komponisten ble nevnt av Martin Anderson i Tocatta Classics, som et alternativ, når de skulle velge hvilken komponist Eriksen skulle fokusere på til den nye platen. Professoren hadde en dialog med plateselskapet, men sammen landet de til slutt på Jensen etter at Eriksen hadde arbeidet seg igjennom det meste av Adolf Jensens klaververker.

– Jeg følte at jeg kunne stå for dette valget, og veien inn i Jensens blomstrende, høyromantiske  stil har vært givende.  Det er også klare kontraster på platen. I ett av verkene, Deutsche Suite, bruker Jensen barokke dansesatser, så her klinger det av barokk sett med romantikkens briller.

Det Londonbaserte plateselskapet Toccata Classics, som gir ut platen hans «Adolf Jensen - piano music, volume one», spesialiserer seg på å gi ut verker som tidligere ikke har blitt spilt inn. Dette er  Eriksens tredje utgivelse på Toccata Classics, de to første var begge med verker av den norske komponisten Eyvind Alnæs (1872-1932). En med klaververker, og en med sanger, med mezzosopranen Ann-Beth Solvang. Begge platene fikk gode anmeldelser i en rekke medier, blant annet i The Guardian. 

– Spennende prosess
Eriksen synes det har vært givende å gi sin stemme til Jensens verker, og forteller at utvalgsprosessen har vært spennende. Han fikk god hjelp av IMDs bibliotekspersonale for å spore opp notemateriale, deretter kom prosessen med å velge ut de mest interessante stykkene. Han er fornøyd med resultatet og håper at flere kan bli oppmerksomme på den tyske komponisten etter denne utgivelsen. 

Her kan du lese mer om plateselskapet Tocatta Classics og og Eriksens tidligere plater. Adolf Jensen CD-en er en av nyhetene denne måneden.
 

Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: Morten Berentsen

UiS logo