en_GB
Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Fikk oppleve Israel og Palestina

I februar reiste religionstudenter ved UiS og Misjonshøgskolen til Israel og Vestbredden for å se historiske steder som blir omtalt i pensum. – Det var veldig gøy og ikke minst svært lærerikt, sier to av studentene, Ingunn Nygård og Erle Espevik.

  • Gruppebilde foran Klippedomen, Jerusalem.
  • Studenter bader i varmekilder i Sakne.
  • På tur ned fra oljeberget i Jerusalem. Erle og Ingunn fremst.
  • Kjekt å kjøre privat buss med egen sjåfør.
  • Guiden
  • Studenter bader i Dødehavet. Alle foto: privat

Fagmiljøet ved Universitetet i Stavanger har i nærmere 30 år tilbudt en studietur til Midtøsten. Hvert år får studentene som tar Religionsstudier og studier i K/RLE mulighet til å delta på en felles studietur til Israel og Palestina.

Det er studenter som tar årsstudium i Religion, eller religionstudier som breddefag på sitt studie ved Institutt for Institutt for kultur- og språkvitenskap og K/RLE årsstudium eller andre studier innen religion og teologi ved Misjonshøgskolen, og RLE-faget i grunnskolelærerutdanningene ved UiS. Også praksislærere i grunnskolelærerutdanningen i RLE-faget og ansatte ved UiS og Misjonshøgskolen får anledning til å være med, samt venner om det er ledige plasser. 

– Lærerik tur
Fra 8. - 19. februar reiste derfor totalt 21 personer til ulike områder i Israel og Vestbredden/Palestina og besøkte landene som mye av undervisningen i faget handler om. De fleste i reisefølget var religionstudenter, men det var også noen venner av studentene som slang seg med på turen. 

Ingunn Nygård som går på grunnskolelærerutdanningen for 1.- 7. trinn og Erle Espevik fra grunnskolelærerutdanningen for 5.- 10. trinn, var to av studentene som var med på studieturen. De forteller om en spennende og kjekk tur der de lærte mye nytt.

– Siden vi var en relativt liten gruppe, ble vi fort en sammensveiset gjeng som tok vare på hverandre og hadde det gøy sammen, sier Ingunn Nygård og legger til at reisegruppens aldersspenn var fra studenter i 20-årsalderen til pensjonister i 60-70-årene. Hun legger likevel til at alle fant alle tonen fra første stund, og at de sammen har fått lære mye nytt som de bruke videre i arbeidet med faget.

Besøkte historiske steder
Det er førsteamanuensis Jarle Stormark ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk som hvert år arrangerer studietur og som er med som reiseleder. Han har besøkt områdene flere ganger og er godt kjent. På forhånd hadde han laget et solid opplegg for hva studentene skulle få se og oppleve. Reisefølget fikk blant annet besøke en synagoge og moskè og byene Betlehem og Jerusalem, og flere andre historiske steder som blir omtalt i pensum.

Jerusalem var for mange selve høydepunktet på turen. Dette er en spesiell by både historisk og religiøst. Her møtes de tre store monoteistiske religionene som alle har sentrale helligsteder bare noen titalls meter fra hverandre - jødedom, kristendom og islam. I Jerusalem besøkte reisefølget minnestedet for Holocaust, Yad Vashem, som gjorde et sterkt inntrykk. De fikk se Klagemuren/Vestmuren og fikk gå inn i Gravkirken eller Oppstandelseskirken som den også kalles, og se stedene der Jesu ifølge tradisjonen ble korsfestet, gravlagt og hvor oppstandelsen skjedde. 

– Utrolig givende
Turen er arrangert av Sabra Fokusreiser og reisefølget fikk kjøre privat buss med egen sjåfør hele turen. De fikk se alle de kjente stedene som har med bibelfaget å gjøre. Det ble mulighet til å bade i Dødehavet og i varme kilder i Sakne.

I Jerusalem var de på Oljeberget. De besøkte Davidsbyen og fikk gå i tuneller opp mot tempelområdet. De fikk oppleve tempelplassen hvor Klippedomen og Al-Aqsa moskéen står samt besøke byen Caesarea ved havet, som var en ny og storslått by på nytestamentlig tid og som ble bygd av kong Herodes den store. I tillegg til festningen Masada som kong Herodes den store bygde langt ute i ørkenen og som ble viktig da jødene reiste seg i et opprør mot romerne i år 66-70 e.Kr.

De fikk også besøke den gamle historiske byen Jaffa, som er omtalt i Bibelen flere ganger og byen Haifa, som er hovedsete for religionen Bahai. I tillegg fikk de se Karmelfjellet, Harmageddonsletten og byene Akko med ridderborger og tunneler fra korsfarertiden, kongebyen Sepphoris som nå er gravd fram og byen Tiberias. 

– Vi fikk se og oppleve mye som vi kan knytte opp mot forelesningene. Det er utrolig givende og faktisk kunne se stedene vi lærer om. Det gjør at vi får et annet forhold til og kan lettere kjenne oss igjen i stedene og hendelser som vi har på pensum. Det har også gitt oss god motivasjon i etterkant i arbeidet med faget, sier Erle Espevik.

I Jesus sine fotspor
Reisefølget fikk også gå i Jesus sine fotspor og besøkte alle sentrale steder som har med hans virksomhet i Galilea å gjøre, deriblant Kapernaum som var hovedkvarteret, og stedet der han ifølge tradisjonen holdt Bergprekenen og stedet hvor han gjorde fem brød og to fisker til mat for over 5000 mennesker. I tillegg fikk de besøke Nasaret, byen Jesus vokste opp i og der den største kirken i Midtøsten befinner seg.

De fikk se «levende museum», hvor hus er bygd slik de var og folk arbeider og går rundt slik de mener det var på Jesu tid. De fikk også reise på båttur på Gennesaretsjøen der Jesus sine apostler hadde sin fiskevirksomhet, der Jesus stilnet stormen og Peter fikk gå på vannet sammen med Jesus. Ved Dødehavet gikk de inn i oasen En Gedi til Davidskilden hvor David gjømte seg for kong Saul.

Møtte palestinsk ungdom

Etter en ukes tid i disse områdene, reiste de inn i et palestinsk område og overnattet to netter i Betlehem. Her fikk reisefølget besøke Fødselskirken og grotten hvor Jesus ble født. De fikk gå inn i en festningsborg og palass som kong Herodes den store bygde på Jesu tid, nemlig Herodion, og dra ut til Hyrdemarkene hvor gjeterne ifølge juleevangeliet fikk møte engler som fortalte om Jesu fødsel.

Betlehem er en palestinsk by på den okkuperte Vestbredden, og under besøket fikk reisefølget også en omvisning i en moské og mulighet til å møte palestinsk ungdom. De palestinske ungdommene fortalte om sine liv og hvordan det har vært å vokse opp med konflikten mellom Israel og Palestina, og de fortalte om sitt syn på den israelske okkupasjonen. 

– Det var utrolig lærerikt å høre på hva de hadde å fortelle. De fortalte oss om hvordan de opplever konflikten mellom Israel og Palestina, men var i tillegg nysgjerrig på oss og ville vite mer om våre liv, sier Nygård.

Knyttes opp mot forelesninger
Når Erle og Ingunn er ferdigutdannet, vil de begge undervise i Religion, livssyn og etikk-faget (RLE) i skolen. De tror at denne turen har gjort dem bedre rustet til å undervise i faget.

– Israel og Palestina er begge veldig spennende land med mye historie, religion og politikk. Det var utrolig givende å oppleve stedene vi leser om i faget - det gir oss et bedre forhold og eierskap til RLE-faget og gjør at vi husker historiene bedre. Vi har mange bilder og historier fra og om områdene som elevene skal lære i faget som vi kan bruke i undervisningssammenheng når vi er ferdigutdannet og som kan gjøre faget mer spennende for elevene, sier Ingunn.
 

Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: Privat